خانه » تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن
آموزش ترفند سئو مقالات

تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن

تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که یک کتاب را در گوگل جستجو کنید. سپس مشاهده کنید که برخی از نتایج، فایل PDF است. جالب است بدانید که ربات‌های موتور جستجوگر گوگل، فایل‌های PDF را هم که در سایت خود قرار داده‌اید بررسی و ثبت (index) می‌کنند. در این مقاله به موضوع تاثیر PDF در سئو سایت خواهیم پرداخت. سپس به این موضوع می‌پردازیم که بهتر است مقالات خود را به‌صورت فایل PDF در اختیار کاربر قرار دهیم یا به‌صورت متنی؟! پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

مزایای استفاده از فایل PDF برای سئو

ابتدا مزایای سئو کردن فایل‌های PDF را بررسی خواهیم کرد. همان‌طور که گفتیم متن‌های داخل فایل PDF توسط ربات‌های جستجوگر گوگل بررسی و ایندکس می‌شوند.

تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن

بنابراین شما می‌توانید به راحتی از فایل‌های PDF در سایت خود استفاده کنید. اولین مزیتی که قراردادن فایل PDF در سایت و سئو کردن آن دارد، این است که ساخت بسیار ساده و راحت آن است. یعنی کافی است که شما یک سند Word باز کنید و شروع به نوشتن کنید. در پایان هم به راحتی یک خروجی PDF از سند Word بگیرید و آن را روی سایت خود قرار دهید.

 

همچنین می‌توانید از PDF به عنوان یک کتاب الکترونیکی یا یک محتوای آفلاین استفاده کنید. حتی برخی از مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی پیشنهاد می‌دهند که برای توسعه برندینگ، از کتاب‌های الکترونیکی در سایت استفاده شود. چرا که انتشار کتاب و پخش شدن آن توسط کاربران، باعث می‌شود که افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند. حتی می‌توانید PDF را به عنوان یک محتوای آفلاین روی سایت خود قرار دهید تا کاربران از آن استفاده کنند. حسن محتوای آفلاین این است که کاربر بدون نیاز به اینترنت، می‌تواند به مطالب مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

 

حتی به‌راحتی می‌توانید لینک صفحه‌هات مورد نظر سایت خود را در قسمت‌های مختلف PDF قرار دهید. یا محصولات سایت خود را در PDF قرار دهید. تمام این مواردی که گفته شد، مزیت‌های استفاده از PDF در سایت است. در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا به معایب این کار هم بپردازیم.

 

معایب استفاده از فایل PDF

تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن

همان‌طور که در قسمت بالا توضیح دادیم، PDF در واقع یک محتوای آفلاین محسوب می‌شود. زمانی که محتوا آفلاین باشد، علاوه‌بر اینکه جزء ترافیک سایت محسوب نمی‌شود. همچنین شما نمی‌توانید رفتار کاربران را آنالیز و مورد بررسی قرار دهید. چرا که زمانی کاربر PDF را دانلود می‌کند، از سایت خارج می‌شود. به همین علت ما با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) نمی‌توانیم متوجه رفتار کاربر شویم. در صورتی که تحلیل و بررسی رفتار کاربر، یکی از نکات بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن

گفتیم استفاده از این فایل، باعث می‌شود که نتوانیم با استفاده از ابزارهایی مثلGoogle Analytics رفتار کاربر در سایت را بررسی کنیم. حالا در این قسمت می‌خواهیم یک توضیح مختصر درباره گوگل آنالیتیکس بدهیم تا با این ابزار آشنا شوید. در واقع گوگل آنالیتیکس یک ابزار قدرتمند و کاربردی برای بررسی رفتار کاربران است. با استفاده از این سرویس حتی می‌توانید لیست کاربرانی را که در سایت آنلاین هستند را مشاهده کنید.

 

حتی زمانی که شما فایل‌های PDF را روی سایت خود قرار می‌دهید، قابلیت اضافه کردن برچسب و دسته‌بندی را به آن‌ها ندارید. جدا از این موارد، طبق آمارهایی که مشاهده شده، اکثر کاربران علاقه زیادی به خواندن PDF ندارند. حتی پس از اینکه PDF را دانلود کردند و وارد آن شدند، دیگر به سایت شما برنخواهند گشت. این یعنی نرخ برگشتی کاربران شما بسیار کم می‌شود. یکی از این دلایل هم طولانی بودن متن‌های فایل PDF است.

 

جدا از تمام موارد گفته شده، فایل PDF را نسبت به مقالات سایت، نمی‌توان به خوبی به‌روزرسانی کرد. چرا که اکثر کاربران زمانی که یک‌بار PDF را دانلود کردند، مجددا آن را دانلود نمی‌کنند. بنابراین به محتوای جدید و بروزرسانی شده هم دسترسی پیدا نمی‌کنند

 

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم سایت، پیمایش ساده بین مقالات مختلف و صفحات است. برای مثال کاربر به راحتی می‌تواند به قسمت‌های مختلف سایت شما برود و به راحتی چیزی که نیاز دارد را پیدا کند. در فایل‌های PDF این ویژگی هم وجود ندارد.

 

نکات مهم درباره سئو PDF

تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن

برای انجام هرکاری، شما باید نکات مهم آن را بدانید. تا بتوانید به بهترین شکل ممکن، کار خود را انجام دهید. همان‌طور که برای نوشتن و تولید محتوا در سایت، نیاز است یک سری نکات را رعایت کنید. در فایل‌های PDF هم باید این نکات را رعایت کنید. برای مثال شما برای تولید محتوا در سایت از Heading یا همان تگ‌های H1 تا H6 استفاده می‌کنید. برای نوشتن PDF هم باید، از عنوان‌ها به درستی استفاده کنید. تا کاربران و ربات‌های موتور جستجو بتوانند به خوبی این سلسله مراتب را تشخیص دهند. از محتوای تکراری استفاده نکنید. همان‌طور که در سایت، شما نباید مطالب کپی شده استفاده شود. در PDF هم نباید از محتوای تکراری استفاده کنید.

 

سعی کنید ساختار PDF شما طوری باشد که در موبایل هم به خوبی نمایش داده شود. چرا که ممکن است شما یک فایل PDF بسازید و روی دسکتاپ به خوبی نمایش داده شود، اما در موبایل به صورت بهم ریخته شده نمایش داده شود. همچنین در ساخت PDF هم از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. اما فراموش نکنید که حجم فایل PDF شما در کل باید زیر 5 مگابایت باشد. در نتیجه اگر حجم فایل PDF شما زیاد شد، با استفاده از نرم‌افزار Photoshop حجم تصاویر خود را کم کنید. در قسمت آخر هم، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که PDF شما حتما باید به صورت نوشته باشد. متاسفانه برخی از کاربران از نوشته‌های مورد نظر خود عکس می‌گیرند و آن را تبدیل به PDF می‌کنند. در صورتی که این کار موجب می‌شود تا ربات‌های موتور جستجو نتوانند نوشته‌های فایل PDF شما را تشخیص دهند.

 

نتیجه گیری کلی

در کل استفاده از فایل‌های PDF در سایت کار خوبی است. اما ما پیشنهاد می‌کنیم، در صورتی که محتویات فایل PDF شما در سطح وب وجود ندارد. یعنی مقاله‌ای در ارتباط با آن منتشر نشده است. محتویات فایل PDF خود را در یک مقاله روی سایت خود منتشر کنید. یا اگر مطالب موجود در فایل PDF شما زیاد است، می‌توانید در چند مقاله در سایت خود منتشر کنید. در واقع انتشار مقاله روی سایت بسیار کاربرپسندتر از قرار دادن یک فایل PDF است. همچنین می‌توانید مقاله سایت خود را هر زمان که نیاز بود به‌راحتی به‌روزرسانی کنید. مهم‌ترین مزیت انتشار مقاله روی سایت نسبت به فایل PDF هم امکان بررسی رفتار کاربران با استفاده از ابزارهایی مثل Google Analytics است.

 

اما اگر می‌خواهید متن ارسالی شما به‌صورت ویروسی در سطح اینترنت پخش شود یا مقالات شما از جای دیگری کپی شده، مثلا یک کتاب را به‌صورت PDF روی سایت خود قرار می‌دهید؛ برای جلوگیری از ایجاد محتوای کپی‌شده روی سایت شما، بهتر است متن را به‌صورت فایل PDF در اختیار کاربر قرار دهید.

مطلب مفیدی بود ؟

تاثیر PDF در سئو و بررسی مزایا و معایب استفاده از آن

درباره نویسنده

20script

افزودن نظر

برای ارسال نظر کلیک نمایید