خانه » بازاریابی کلامی چیست و چگونه باعث رشد برند کسب‌وکار می‌شود؟
آموزش آموزش ها ترفند مقالات

بازاریابی کلامی چیست و چگونه باعث رشد برند کسب‌وکار می‌شود؟

بازاریابی کلامی چیست و چگونه باعث رشد برند کسب‌وکار می‌شود؟

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای بسیار زیادی را برای شروع و رشد کسب‌وکارها در اختیار بیزینس‌ها قرار می‌دهد. یکی از این ابزارها، بازاریابی کلامی، شفاهی یا اصطلاحا بازاریابی دهان به دهان می‌باشد.

 

بازاریابی کلامی چیست و چگونه باعث رشد برند کسب‌وکار می‌شود؟

 

بسیاری از افراد برای اعتماد به یک بیزنس و استفاده از محصولات و خدمات آن، به نظرات و توصیه‌های دوستان وآشنایان خود بیشتر اهمیت داده و اعتماد می‌کنند. این بازاریابی از طریق دهان به دهان، ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع تبلیغات محسوب می‌شود.

 

بازاریابی شفاهی چیست

در بازاریابی شفاهی،‌ مشتریانی که از کسب‌وکار، محصول، خدمات، یا رویدادی راضی بوده‌اند، از رضایتمندی‌شان به دیگران می‌گویند. تبلیغ دهان به دهان یکی از مورد اطمینان‌ترین نوع از شیوه‌های تبلیغات است. زیرا افرادی که از تبلیغ آن بیزنس، هیچ نوع نفع شخصی نمی‌برند. اما با هر بار توصیه‌ی کالا یا خدمات آن بیزنس، از اعتبار خودشان به بیزنس می‌بخشند و نوعی بازاریابی انجام می‌دهند.

 

امروزه با پیشرفت دیجیتال و اینترنت، بازاریابی کلامی بستر جدیدی برای فعالیت پیدا کرده‌است. در واقع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی موجب تغییر بازاریابی کلامی شده ‌است.

 

همچنین باید توجه داشت که اگر خدماتی از یک بیزنس بد باشد و رضایت مصرف‌کننده را در پی نداشته باشد. در واقع یک امتیاز منفی دریافت می‌کند و ممکن است که آن شخص مصرف‌کننده در گفتگویی به آن بیزنس نظر منفی دهد. اینگونه باعث می‌شود که شخص دوم گفتگو به سراغ شما نیاید. همانطور که افراد پیشنهادهای مثبت دوستان اعتماد می‌کنند، به همان میزان هم به پیشنهادهای منفی اعتماد می‌کنند. فاکتور اصلی موفقیت در بازاریابی دهان به دهان، کیفیت خدمات است.

 

تکنیک‌هایی برای اثرگذاری بازاریابی کلامی

۱- از مشتری هایتان درخواست نوشتن بازخورد و امتیازدهی کنید

یکی از روش‌های راه‌اندازی بازاریابی دهان به دهان با درخواست نوشتن بررسی و امتیازدهی صورت می‌گیرد. درست است که شاید کار کوچک به نظر برسد ولی تاثیرات ارزشمندی را به همراه دارد. با اینکار 85% مشتریان به بررسی‌های آنلاین نوشته شده توسط خریداران محصول به همان اندازه پیشنهادات دهان به دهان نزدیکانشان، اعتماد می‌­کنند.

 

بازخوردهای آنلاین نوشته شده شبیه به افراد پیشنهاددهنده مجازی عمل می‌کنندو جمع کردن این بازخوردها ارزش بسیار بسیار بالایی دارد. اگر نمی‌­دانید به چه صورت از مشتریانتان درخواست بازخورد کنید، می‌­توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • ارسال ایمیل بعد از خرید و پیشنهاد تخفیف در خرید های آینده به ازای نوشتن بارخورد
  • ارسال یک ایمیل خودمانی و پرسیدن موارد مثل اینکه چقدر از خرید محصول لذت می برد و چطور می­توانید محصول را بهبود ببخشید
  • بازخورد و پیام گذاشتن را در سایت تا می توانید ساده و دسترس قرار دهید.

 

۲- کاربران را به تولید محتوا تشویق کنید.

این ایده‌ای است که پشت تولید محتوا توسط کاربران (user generated content) می‌باشد. در حال حاضر به عنوان یک استراتژی مدرن بازاریابی دهان به دهان توسط برندها اجرا می‌شود.

 

به همین دلیل است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی افراد تاثیرگذار در این فرایند بسیار مهم هستند و ابزار قدرتمندی برای کسب‌و‌کارها فراهم کرده‌اند.

 

تولید محتوا توسط کاربران ابزار قدرتمندی هم برای افزایش آگاهی از برند و هم تاثیرگذاری در خرید به حساب می آید. در واقع 85% از کاربران شبکه های اجتماعی اعتقاد دارند به محتوا تولید شده توسط کاربران بیشتر از محتوای برندها و بازاریابی سنتی اعتماد دارند.

 

اگر شما بتوانی محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، مطمئن باشید بازاریابی دهان به دهان راه خودش را باز کرده است.

 

۳- از قدرت افراد تاثیرگذار استفاده کنید

بازاریابی افراد تاثیر گذار (Influencer marketing) به شکل فزاینده ای در حال رشد است و قدرت خارق‌العاده از خود نشان داده است و شما با نگاه به شبکه‌های اجتماعی می‌­توانید تاثیرات این نوع بازاریابی را ببینید. مردم اینفلوئنسرها را دوست دارند و به محصولاتی که آن‌ها پیشنهاد می­‌کنند، اعتماد دارند. فقط باید بکوشید تا اینفلوئنسرهای مناسب برند و محصول خودتان را انتخاب کنید.

مطلب مفیدی بود ؟

بازاریابی کلامی چیست و چگونه باعث رشد برند کسب‌وکار می‌شود؟

درباره نویسنده

20script

افزودن نظر

برای ارسال نظر کلیک نمایید